Derfor skal du have en lanceringsstrategi for din fagbog
At skrive og udgive en fagbog er en stor præstation, men det er kun halvdelen af kampen. For at sikre, at din bog når det bredest mulige publikum og opnår den ønskede succes, er det vigtigt at have en solid lanceringsstrategi på plads.
I denne artikel vil jeg gennemgå de vigtigste elementer i en lanceringsstrategi for en fagbog og give eksempler på, hvordan du kan implementere dem.
Af Rune Flensted – senest opdateret 19. april 2023
En god lancering kan hjælpe med at skaffe opmærksomhed omkring bogen, positionere dig som ekspert inden for dit felt og øge salget af bogen.
1. Planlæg lanceringen i god tid
Det er vigtigt at give dig selv nok tid til at planlægge og gennemføre en vellykket lancering. Start med at sætte en dato for lanceringen og arbejd bagud fra denne dato for at sikre, at alle detaljer er på plads. Dette giver dig også mulighed for at justere din plan, hvis der opstår uforudsete problemer eller forsinkelser. 3-6 måneder i forvejen er ikke for tidligt.
2. Skab buzz omkring bogen
Brug sociale medier og andre online platforme til at skabe opmærksomhed omkring bogen inden lanceringen. Det kan være ved at dele et kapitel fra bogen, kapiteloversigter, citater eller andet indhold fra bogen. Dette kan hjælpe med at få folk til at tale om bogen og øge interessen for den. Du skal også begynde at fortælle folk på din e-mailliste om din kommende bog.
3. Samarbejd med eksperter
Find relevante influencers eller eksperter inden for bogens emne og send dem et eksemplar. Find podcasts, hvor det er oplagt at have dig som gæst. Det kan hjælpe med at få bogen ud til en bredere målgruppe og øge troværdigheden af bogen. Sørg derfor for at få bogen trykt i god tid, så du har (anmelder)eksemplarer, du kan sende ud.
4. Hiv fat i anmeldere/skaf bogomtale
Find relevante bog- og litteraturanmeldere i branchen og kontakt dem for at se, om de vil anmelde bogen. Det kan være i aviser, magasiner, fagblade, online blogs med videre. Det er vigtigt at have i baghovedet at anmeldere er travle mennesker, og at det kan tage tid at få anmeldelser, så start processen i god tid før bogen skal udgives. Flere medier har redaktionelle deadlines, så lav en liste over relevante medier, deres deadines, kontaktpersoner og e-mailadresser.
5. Arrangér lanceringsevent/bogreception
Gør noget ekstra ud af bogreceptionen – noget folk husker. Champagne og saltstænger er ikke nok. Inviter presse, branchefolk og de folk, der køber bogen i forsalg. Gør løbende opmærksom på arrangementet op til dagen, og beslut hvad der skal kvalificere folks deltagelse. Hvordan får folk følelsen af at være særligt inviteret, en del af den ekslusive skare …
6. Sælg bogen i forsalg / Early Bird
Lav en Early Bird kampagne for at tilskynde folk til at købe bogen, for eksempel Få en gratis e-bog version, en signeret udgave, få bogen til reduceret Early Bird pris, kom med til lanceringseventet eller lignende.
7. Online markedsføring
Brug online marketingkanaler som annoncering og e-mail marketing for at nå ud til din målgruppe og opfordre dem til at købe din bog.
8. Etablér et LanceringsTeam
Brug dit eksisterende netværk som for eksempel kunder, samarbejdspartnere, venner og familie til at sprede ordet om bogen og hjælpe med at skaffe salg.
9. Følg op på lanceringen
Lanceringen stopper ikke på udgivelsesdagen, men fortsætter gerne flere uger efter. Efter lanceringen er det vigtigt at følge op og evaluere resultaterne. Det kan hjælpe dig med at identificere, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres til fremtidige lanceringer. Og ikke mindst hvis du vælger at genlancere bogen på et senere tidspunkt, eksempelvis i forbindelse udgivelsen af en revideret udgave.
Det er vigtigt at huske på, at en lanceringstrategi skal tilpasses til den enkelte bog og dens målgruppe, så det er vigtigt at tage disse forhold i betragtning, når du planlægger din lancering.
Fra ord til succes: Skræddersyet strategiforløb
Få hjælp til din lanceringsstrategi, så du får maksimalt udbytte ud af dit hårde arbejde. Du kan vælge mellem to strategiforløb her …
Kan du li' hvad du læste!
Få besked næste gang et indlæg publiceres.
Du bliver samtidig tilmeldt vores mailingliste. Du vil kun modtage e-mails med artikler, værdifuld viden og tilbud, der vil gøre dig skarpere som selvudgiver. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Del denne artikel, så andre kan få glæde af den.
Andre indlæg fra Paper & Words
-
De 3 forlagstyper du skal kende til som forfatter
Når du skal udgive din bog, er der 3 typer af forlag du skal kende til: Etableret forlag, medudgiver forlag og eget forlag. Her får du en kort beskrivelse af de 3 typer samt hvilke fordele og ulemper der er ved hver af dem ...
-
Derfor skal du få trykt din freebie e-bog som fysisk bog
Med en lille investering kan du mangedoble værdien af den e-bogs Freebie du allerede har skrevet.
Få trykt din e-bog og styrk din positionering, synlighed og branding ... -
Derfor skal du have en lanceringsstrategi for din fagbog
Her får du de vigtigste elementer i lanceringsstrategien for din fagbog og eksempler på hvordan du implementerer dem....